Dagelijks open van 9 tot 17 uur.  

Dagelijks open van 9 tot 17 uur

Dagelijks open van 9 tot 17 uur

Kikkerpad

Quiz Kikkerpad

Welkom bij het kikkerpad. 

Bij deze route horen de groene paaltjes met een kikker erop afgebeeld. Ook vind je op de paaltjes een nummer.

Kom je bij een paaltje? Kijk bij welk nummer je staat en klik op dat nummer op de interactieve kaart.

Code: 8496

Code: 1274

Code: 8399

Code: 4602

Code: 9420

Code: 1509

Code: 0891

Code: 4369

Paaltje 3: Doen

In het water vlakbij de waterkant ligt vaak kikkerdril. Kan jij hier kikkerdril vinden?

Let op: als er niks meer ligt zijn de eitjes al uitgekomen.

Code: 7850

Code: 5327

Code: 1093

Code: 0119

Paaltje 4: Kikkerontwikkeling 

  1. Na een paar weken komen de eitjes uit. We noemen ze kikkervisjes of dikkopjes.
  2. Hij heeft een dik lijf en een lange staart. Hij ademt met behulp van kieuwen, net als een vis.
  3. Maar dan begint de gedaanteverwisseling.
  1. Het kikkervisje wordt steeds groter.
  2. Het krijgt achterpootjes en een bekje.
  3. Na de achterpootjes komen nu ook de voorpootjes tevoorschijn.
  4. De staart wordt steeds korter.
  5. De kieuwen zijn langzaam veranderd in longen. Als de longen volgroeid zijn kruipt hij op het land om daar verder te leven.

Doe het kikkerspel

Iedere speler is een kikkervisje en probeert zo snel mogelijk een kikker te worden.

 

Spelregels:

  • Het aantal wat je draait met het rad, mag je springen.
  • Kom je op een kikkervisje, doe dan de opdracht. 

 

Gewonnen?

  • Als je op of voorbij het laatste vakje bent heb je gewonnen.

 

  1. Mmm lekker… je bent algen aan het eten. Je groeit snel. Zwem 1 plaats vooruit.
  2. Je hebt honger maar kunt geen voedsel vinden. Sla 1 beurt over.
  3. Je achterpoten komen tevoorschijn. Hinkel op 1 been 1 plaats vooruit. (kikkervisje met achterpoten)
  4. Waaahh!... Een van je vriendjes liet je schrikken. Zwem snel een plaats vooruit.
  5. Pas op!! Ah helaas… je wordt door een reiger opgegeten. Ga terug naar start.
  6. Er zit een grote vis achter je aan. Van schrik zwem je helemaal terug naar 7. Gelukkig ben je niet opgegeten.
  7. Na de achterpootjes krijg je nu ook je voorpootjes. Je staartje wordt ook al korten. Zwem 3 plaatsen vooruit. (kikker met achter en voorpootjes plus staart)
  8. Oh oh, Joost is met zijn schepnetje waterbeestjes aan het vangen. Hij pakt jou ook! Gelukkig laat hij je later weer los. Zwem terug naar 17.
  9. Je bent bijna een kikker! Je kieuwen veranderen in longen. Je mag 1 plaats vooruit zwemmen.
  10. Hoera! Je bent nu een kikker geworden. Laat maar eens zien dat je kunt springen. (volgroeide kikker)

Paaltje 5: De meeste kikkers leven op het land maar wel in de buurt van water en op plekjes waar het wat natter en kouder is.

Code: 1691

Code: 1096

Code: 4261

Code: 9519

Paaltje 6: Doen

De tocht naar het leven op het land is niet makkelijk.

Kan jij snel op de top van de heuvel komen?

Code: 6294

Code: 1075

Code: 3718

Code: 8643

Doen

Eén van mijn vijanden kan heel lang op 1 poot staan. Hoeveel seconden kan jij op één been staan?

Paaltje 8: Een andere vijand van de kikker is de ringslang. Het vrouwtje legt haar eieren in een broeihoop. Een broeihoop is een berg met bladeren en planten die gaan rotten, daardoor is het lekker warm.

 

Doen

Spring als een kikker naar de broeihoop bij bordje 9.

Paaltje 9: Doen

De ringslang is NIET gevaarlijk voor de mens.

 

Stop je hand in de broeihoop. Hoe voelt dat?

Paaltje 10: Ooievaars vinden kikkers erg lekker. Als het hier winter wordt vliegen de ooievaars naar warmere gebieden.

Code: 6971

Code: 2593

Code: 0318

Code: 9716

Paaltje 11: Sommige kikkers kunnen van kleur veranderen. Ze krijgen dan dezelfde kleur als hun omgeving. Als een groene kikker op een bruine boomstam zit, wordt de kikker ook bruin!

Code: 2894

Code: 9973

Code: 2571

Code: 2630

Paaltje 12: Doen

Teken een kikker in het zandpad. Gebruik je vingers of een stokje dat op de grond ligt.

Paaltje 13: Het lichaam van een kikker is anders dan dat van mensen. Als het zonnetje schijnt heeft een kikker dezelfde temperatuur als buiten (warm). Maar in de winter heeft een kikker ook dezelfde temperatuur als buiten (koud). Gek hé?

Code: 1238

Code: 4689

Code: 3475

 

Een kikker is koudbloedig. Dit betekent dat zijn lichaamstemperatuur hetzelfde is als de temperatuur van zijn omgeving. Als het zonnetje schijnt is de kikker warm en dus actief. Maar in de winter wordt het kouder en dan wordt de kikker traag. Hij gaat dan in winterslaap. Hij kruipt weg onder stenen of in de modder van een sloot.

Code: 1390

Paaltje 14: Een pad lijkt veel op een kikker, je hebt er vast weleens een gezien. Hij heeft een voller lichaam dan een kikker en allemaal kleine bultjes op zijn huid. Een kikker heeft dit niet.

De kikker en de pad slapen beide de hele winter door.

Code: 3578

Code: 7790

Code: 5489

Code: 7551

Soms is het moeilijk voor padden om een goede slaapplaats te vinden. Gelukkig helpt de Naturij daarbij. Kijk maar eens naar die stapel stenen en dakpannen. 

Paaltje 15: Doen 

Kun jij al dit voedsel van de kikker vinden?

Paaltje 16: Doen

Kikkers hebben hele sterke achterpoten zodat ze goed kunnen springen. Een kikker kan wel 80 centimeter ver springen!

Hoe ver kan jij springen?

Heb je alle routepunten gehad? Klik dan op de knop.
Of vervolg je route vanaf paaltje 1 tot je alle quiz-vragen gedaan hebt. (knop) 

Einde

Je bent nu aangekomen bij het einde van het kikkerpad. Bij deze krijg je ook de allerlaatste letter voor je woord. Dit is de letter E. Lever je de verzamelde letters in bij de receptie? Als je het woord weet krijg je misschien wel een cadeautje. 

Tot de volgende keer!